25 Juli
2016-08-09 (15:04)

Lättnaden var stor när jag vaknade på morgonen och kände mig någorlunda feberfri. Nya orosmoln tornade dock snart upp sig på himlen då min mage började strejka. Den var inte helt okontrollerbar men inte heller att lita på och jag förbannade mina besök vid efterrättsbuffén under gårdagen där kombon av laktosbaserade produkter och saker som stått framme i värmen länge säkerligen inte varit optimal för min arma kropp. På sätt och vis fanns det någon slags ironi i att vi båda hade grejat en ganska vågad diet, där de svenska hälsovårdsmyndigheterna inte skulle varit lyriska, under två veckor på Sri Lanka och så fort man anlände till en lyxresort med ett respekterat kök fick man bekymmer med magen.

Trots problemen med kistan kunde jag omöjligen motstå frestelsen att be kocken grädda en alldeles färsk belgisk våffla åt mig vid frukosten. Över den ringlade jag dessutom massor med nutella. Efter frukosten höll vi oss dock hemma på den egna altanen så att det aldrig skulle vara långt till toaletten för min del. Svalkande korta dopp då vi trädde på oss våra medhavda Adidas Kampung (gummiskor som inhandlades på Borneo för lerig djungeltrekking) för att inte göra oss illa på korallerna på botten varvades med solfrosseri. Så höll vi på hela förmiddagen.

Det gick ganska många timmar utan att jag behövde springa på toaletten och efter lunchen (då vi fokuserade på salladstantens läckerheter) gav jag klartecken till Matilda för ett miljöombyte. Vi skojade om att vi ville umgås lite med det vanliga folket och att vi nu skulle ansluta oss till pöbeln då vi tog sikte på stranden. Att tala om trängsel på den fina stranden vore riktigt fånigt för det fanns massor med plats men däremot var alla solsängarna upptagna. Vi kom dock över två tunga böjda plaststolar utan ben som kunde placeras precis i strandkanten med resultatet att de största vågorna sköljde in över kroppen med ojämna mellanrum. Däremellan plaskade man bara med fötterna i havet. Mycket härligt och svalkande.

Det dröjde inte länge innan Matilda for iväg för att hämta varsin drink åt oss som vi fotograferade oss med i vattnet och på stranden. En liten stund senare var det dags igen och nu beställde jag två öl. Matilda ville inte vara sämre och tog med sig två drinkar till sig själv. Nu var det riktigt svårt för mig att undvika hämtningsuppdraget och jag återkom snart till stranden med ytterligare drinkar och hela tillvaron började kännas lite behagligt gungande. Vi badade och solade och levde verkligen i den absoluta resort-bubblan under några timmar. Nu var detta en för-bröllopsresa på riktigt!

Under den sena eftermiddagen kom vi på att trots att ön var så liten hade vi inte egentligen sett oss omkring på den. Därför promenerade vi sakta runt en stund för att se hur det vanliga folket bodde innan vi återvände till vår svit på pålarna i havet för dusch och ombyte inför kvällens middag. Plötsligt och helt utan förvarning fick jag häftig feber igen precis som under gårdagskvällen men faktiskt ytterligare ett snäpp värre. Jag fick gå direkt i säng medan Matilda stack iväg själv och käkade i restaurangen där orolig personal frågade efter mig och undrade om de skulle tillkalla en doktor?

För min del minns jag sedan endast brottstycken av kvällen vilket naturligtvis både beror på att jag sov mycket men också på att febern gjorde mig yr. Det var svårt att hålla reda på tiden och vart Matilda befann sig men då och då dök hon upp likt en ängel i sovrummet och baddade min panna med en kall blöt handduk vilket var fantastiskt skönt. Hon hade också tagit med sig en tallrik med en bit rostbiff och lite sallad tillverkad av salladstanten ifrån restaurangen som jag försökte äta så mycket jag kunde utav någon gång runt midnatt när jag var uppe på toaletten. I efterhand beskrev Matilda hur hon bestämt sig för att utnyttja faciliteterna till max och därför hade tappat upp vatten i jacuzzin för ett skönt inomhusbad innan hon sedan suttit ute på vår terass och plöjt en bok. Verkligen trist att jag inte kunde göra henne sällskap men stora delar av dagen hade ändå varit helt fantastiska i paradiset.