18 April
2018-02-03 (12:43)

Ibland är en del av charmen med resande att det inte riktigt går som man tänkt sig. Ibland är just den biten dock inte alls särskilt charmig. Eftersom vi bodde på flygplatsen i Abu Dhabi tyckte vi det var särskilt onödigt att checka in på flyget hem via nätet. Vi hade ju liksom full kontroll på läget och kunde vara vid gaten i precis så god tid som vi ville utan att någon faktor egentligen skulle kunna störa. Efter frukosten vandrade vi dit med våra väskor på en vagn och fick lära oss en läxa. Air Berlin hade nämligen bokat över flyget hem å det grövsta och sammanlagt var vi elva personer som inte hade checkat in och därmed inte hade någon sittplats.

Matilda och jag erbjöds en kompensation på hela 1200 EUR i resevouchers för det besvär det skulle innebära för oss att resa hem med två mellanlandningar i Tyskland istället för en och därtill komma hem lite senare samma dag. Vi hade inga andra planer för denna tisdag efter påsk då semestern sedan länge var beviljad utan tyckte, som de resegalningar vi är, att erbjudandet var riktigt lukrativt och tackade ja.

Långflygningen till Frankfurt förflöt utan några som helst bekymmer men väl framme i Frankfurt upptäckte vi att vårt flyg till Berlin var några timmar försenat vilket innebar att vi skulle komma att missa nästa byte i Berlin till Köpenhamn där tiden var mycket snäv. Vi agerade rutinerat och letade reda på Air Berlins administrativa center på denna jättelika flygplats vilket i princip var som att leta efter en liten nål i en höstack. Vår plan var att få till en deal där vi blev incheckade på ett hotell i Frankfurt och ombokade till första morgonflyget till Köpenhamn nästa morgon. Kvinnan bakom disken vägrade dock utan menade att hela Tyskland var drabbat av flygförseningar och att vårt flyg i Berlin sannolikt också skulle vara rejält försenat så att vi därmed borde hinna med det.

Snällt promenerade vi ombord på flyget till Berlin och när vi landade en knapp timme senare försökte vi och en stackars barnfamilj springa till vår gate men insatsen var naturligtvis förgäves. Nu satt vi fast på denna tråkiga flygplats med hundratals andra strandsatta resenärer och kön till Air Berlins admincenter på flygplatsen ringlade sig löjligt lång. Familjer med småbarn fick förtur till hjälpen med ombokningar av flyg och hotell och till vår glädje såg vi att familjen vi sprungit tillsammans med mot gaten tillhörde de lyckligt lottade. Alla vi andra drabbades av det sämsta kundbemötande vi någonsin upplevt.

En hjärtlös snubbe delade ut ett papper på tyska som innehöll ett telefonnummer dit man förväntades ringa själv för att få hjälp. När Matilda frågade om han bara tänkte lämna oss där utan att ge någon form av hjälp svarade han bara med ett kort ja och när vi då blev riktigt förbannade skyllde han på att personalens arbetstid var slut och att de var trötta. Sedan drog de ner persiennerna på sitt kontor och gick hem. På riktigt! De hade vetat i en massa timmar att kaoset skulle uppstå och de hade inte gjort någonting för att förmildra likt att boka upp hotellrum på närliggande hotell eller boka om flygningar. Nu skulle vi och massor med andra människor själva behöva ringa utlandssamtal till ett telefonnummer som folk i hela Tyskland under denna flygkaos-kväll förtvivlat försökte ringa, vi skulle själv behöva boka ett hotell och ta oss dit och vi skulle själva behöva reda ut vad som gällde med vårt bagage eftersom ingen kunde ge ett ordentligt svar på vad som gällde med den saken.

Nästa stopp var på bagageavdelningen där fullständig anarki rådde. Arga människor försökte få ut sina väskor men personalen vägrade och menade att det var emot regelverket och dessutom skulle de också sluta nu för dagen. Så där stod vi nu, utan vetskap om när vårt flyg skulle gå hem, utan ett boende för kvällen, utan andra kläder än t-shirt och shorts och med tanke på att det var april var det inte särskilt varmt på kvällen. Självklart gick det inte att komma fram på telefonnumret som människor på flygplatser i hela Tyskland försökte ringa till. Vi beslöt oss för att retirera ifrån slagfältet för att få mat och sömn så vi orkade ta striden för att komma hem igen tidigt nästa morgon istället.

Ett rum på ett ganska närliggande hotell med acceptabla recensioner gick att få tag på via Booking och sedan lyckades vi komma åt en taxi som tog oss till det minst sagt skumma hotellet som drevs av en färgstark kvinna som helst bara pratade tyska vilket jag faktiskt klarade hantera. I hennes receptionsutrymme stod en jättelik uppstoppad isbjörn och bara den saken beskrev ganska väl var vi hamnat. I korridorerna och på vårt rum luktade det typisk tysk inkvartering men vi hade åtminstone fått tag i skydd för natten och sängar. Nu återstod den lilla detaljen med en skrikande hunger.

Kvinnan i receptionen kunde inte erbjuda oss någon mat och menade att det kunde bli riktigt svårt så här sent på kvällen. Kanske kunde något snabbmats-ställe längs huvudgatan nedanför vara öppet men hon ingav oss egentligen inte mycket hopp. Vi fick gå ut där i kvällskylan i Berlin i våra t-shirts och shorts och hoppas på det bästa. Mycket riktigt var allting stängt längs gatan men på ett ställe som precis höll på att stänga ner gav man ett tips om en annan gata på andra sidan kvarteret där matställen borde vara öppna. Så kom det sig att vi letade vidare i mörker och kyla och halvvägs längs den nya vägbeskrivningen hittade vi en öppen kvarterspub där vi smet in. De svarade ja på frågan om matservering och tittade lite misstänksamt på de lättklädda exotiska gästerna.

Vi fick oss en stor tysk kulturell upplevelse långt utanför resplanen denna afton. Runt om oss pågick en tragisk tysk fylla men våra nachos-tallrikar i den inpyrda rökiga lokalen smakade fantastiskt och att till detta få sig en stor Weissbier var naturligtvis så himmelskt att ett glas blev till två. En kraftigt berusad man försökte då och då föra en diskussion med oss men utöver detta störande moment hade vi det faktiskt rätt trevligt efter allt elände och frustration.

En god natts sömn och en tillfredsställande hotellfrukost gav oss den start vi behövde för att ta oss an den dag som följde. Vi tog en taxi till flygplatsen och köade oss fram till ombokningen och fick tag i ett flyg senare samma dag. Hela missödet kom så småningom att kosta oss en extra semesterdag, några dagars försenad packning samt två taxiresor och en hotellnatt som vi rimligen skulle kunna bli ersatta för. Trodde vi. Några månader senare gick Air Berlin i konkurs och alla våra fordringar på bolaget brann inne så det blev inte tal om vare sig gratisresa eller ersättning för våra utlägg. Man kan verkligen förstå att bolaget gick omkull - som kund har ingen av oss någonsin blivit sämre bemött och sådant straffar sig alltid i längden.

Vad resmålet beträffar kan man säga att vi är färdiga med Förenade Arabemiraten och Bahrain som huvuddestinationer på en resa men vi kan definitivt tänka oss en mellanlandning i Dubai framöver då staden har massor med spännande aktiviteter att erbjuda. Vi bar med oss ganska så många fördomar om länderna men det var inte särskilt många som besannades. Exempelvis framställs ofta tillvaron för de många tusentals gästarbetarna i dessa länder som att de sitter på slavkontrakt och visst har de tuffa arbetstider till låg ersättning men de är faktiskt på plats under en begränsad tid av fri vilja och trots massor med möten med dessa människor träffade vi definitivt ingen som for illa. Öppenheten för turism och västerlänningar samt acceptansen för olikhet tyckte vi också var ok. Framförallt vid moské-besöket i Abu Dhabi överraskads vi av objektiviteten i guidningen runt på den heliga platsen och ingenstans drabbades vi av något som gav obehag. Lärorikt, annorlunda, civiliserat och spännande. Nu har vi bockat av några destinationer på den arabiska halvön också!