26 Mars
2019-04-03 (12:42)

Duktig som få kom jag ut på en joggingrunda igen. Den 5 km-runda jag sprungit senast var så läcker att det inte fanns några skäl att skifta ut den så länge jag inte orkade springa längre än så. Det stora spänningsmomentet på rundan var naturligtvis hur många hundar som skulle stå uppe på vattenbuffelns rygg. Svaret var noll men istället hade den fått en stor fågel som liftare.

Matilda fixade äggröra åt oss till frukost och vi kompletterade med yoghurt och banan. Därefter gick vi igång med att detaljplanera dagens utflykt till den stora grannstaden Da Nang som har en befolkning på strax över miljonen invånare precis som Stockholm. Få människor har något direkt positivt att säga om Da Nang och vi behövde mest ta oss dit av praktiska skäl eftersom vi var på jakt efter diverse handdukar samt en madrass till Sixtens spjälsäng och ännu inte hade sett sådana varor säljas i Hoi An (vilket de säkert gör).

Ganska högt upp på Tripadvisors lista över saker man ska se och göra i Da Nang låg lite oväntat en outletbutik med många kända varumärken (med små fabrikationsfel). Även om de huvudsakligen tycktes saluföra friluftsartiklar vilket vi inte behövde just nu kändes den tillräckligt intressant för att vi skulle ställa in den som måldestinationen för vår Grab-taxi. Resan hemifrån gick på en dryg halvtimme och vi åkte samma väg längs kusten som den där speciella eftermiddagen när vi anlände till Hoi An.

Tabalo Outdoor var verkligen ingen stor butik och när vi anlände var vi de enda kunderna. Det slutade med att vi köpte en Fjällräven-ryggsäck i allra minsta storleken för 90 spänn samt en schysst stryktålig Superdry-ryggsäck för två hundralappar. Med fyndköpen i en plastpåse promenerade vi sedan ett kvarter bort till Highland Coffee som vi sett på vägen till butiken för att få svalkande AC, en bit mat samt stillhet ifrån den kaotiska trafiken. Förutom att jag naturligtvis drack kaffe käkade vi Banh Mi (vietnamesiska baguetter) vilket var det enda som salufördes på menyn i matväg.

Med tillgång till wifi kunde vi enkelt beställa en ny taxi till Con Market vilket är en av Da Nangs största marknader där nästan allt mellan himmel och jord finns till försäljning bara man orkar leta upp det i de trånga gångarna och samtidigt står ut med de eviga lockropen ifrån försäljarna. Det var verkligen inte enkelt att tränga sig fram med Sixten i sulkyn men med lite tålamod och ett par misslyckade prutförsök till trots lämnade vi marknaden med såväl bad- som toaletthanddukar och tog sikte på köpcentrat Big C snett över en livligt trafikerad korsning.

Invändigt var det befriande lugnt, svalt och stilla till skillnad ifrån Con Market. Dessutom överfölls Sixten inte här av var och varannan vietnames som ville busa med vår lillkille. I en butik hittade vi kuddar som skulle få duga som madrasser till spjälsängen och sedan släppte jag loss Matilda i en stor mataffär för att handla salt, bröd, korv och diverse andra livsmedel som vi hittills haft svårt att hitta. Under tiden försökte jag roa Sixten så gott det gick men han började bli riktigt trött och gnällig.

Skönt nog hann vi knappt sätta oss i taxin hem till Hoi An innan Sixten somnade och sen sov han hela vägen hem. Väl hemma skickade Matilda ett meddelande till Mr. Nguyen och förklarade incidenten med sängen som hade brakat samman. Svaret lät inte vänta på sig i mer än någon minut förrän han meddelade att han skulle komma och fixa den nästa morgon. Det verkade inte vara något större bekymmer i hans värld, snarare ett rutinärende.

Flera kvällar i rad hade jag tjatat om att vi skulle promenera iväg lite längre till en lokal restaurang som flera besökare i husboken rekommenderade. Den här kvällen kom vi äntligen loss och det kändes därför väldigt snopet att konstatera att restaurangen inte längre tycktes existera när vi anlände till platsen! Istället valde vi en annan sylta på denna gata. Även om dukarna var söndriga och smutsiga och restaurangen skulle behövt en rejäl allmän uppfräschning hade vi inget negativt att säga om kvalitén på de biffstekar med pommes vi blev serverade. Som en bonus hittade vi även en liten butik som sålde stora dunkar vatten på vägen hem så helt misslyckad blev ändå inte denna kvällsutflykt!