13 April
2019-04-19 (17:19)

Även om vi hade gäster gällde det nu att inte tappa konceptet utan att fortsätta hålla igång med träningen. Jag var därför mycket stolt över att jag kom ut på en ny löprunda på morgonen och när den skulle firas med en kopp iskaffe hos tanten rakt över gatan tog jag med mig Sixten i väntan på att resten av huset skulle vakna till. Pappa-son-stunden blev dock inte särskilt långvarig. Knappt hade vi hunnit slå oss ner vid de små röda plastborden hos den snälla tanten som gör roliga klick-ljud (som Sixten är mycket förtjust i) innan den yngste av oss bajsade på sig. Det fick bli ett nöd-sms till mamman som kom över och hämtade upp lillkillen för ett blöjbyte. Även Martina kom över gatan för att prova det vietnamesiska kaffet som fick godkänt även av denna storkonsument av kaffe.

Nina hade fortfarande inte vaknat och eftersom vi inte hade någon frukost hemma begav vi andra oss av till fots en bit ner längs gatan till ett café där vi sett skyltar med texten ”American Breakfast”. Detta café var riktigt mysigt men servicen var chockerande långsam (eller snarare ineffektiv) trots att en desperat servitris bokstavligen sprang fram och tillbaka. Frukosten i sig var inte heller någon monsterhit och det är väl tveksamt om caféet kommer få några återbesök ifrån oss.

Resten av förmiddagen tog vi det lugnt och framåt lunchtid gick tjejerna bort till ett närbeläget hotell och betalade för att få nyttja deras pool medan jag stannade hemma med Sixten i någon timme. När han sedan började bli hungrig rullade jag bort honom i vagnen till Matilda vid poolen och tog sedan en taxi ut till An Bang Beach för att hämta upp mina tågbiljetter jag hade beställt två dagar tidigare. Min Grab-chaffis försökte på knackig engelska säga att om jag någon gång ville ha skjuts till Da Nang eller något annat ställe kunde jag få hans nummer och då överrumplade jag karln med att säga att om han väntade i fem minuter medan jag hämtade upp mina biljetter skulle han få köra mig till just Da Nang. Jag hade nämligen en planerad utflykt i kikaren!

I Da Nang finns ett unikt museum med en samling av gamla stenskulpturer ifrån Champafolket som hade sin storhetsperiod för ungefär 1000 år sedan då deras rike sträckte sig över merparten av det som idag är Vietnam. Detta folk var mästerliga stenskulptörer och flera av de finaste bevarade pjäserna finns på detta museum i Da Nang som jag i stilla tempo promenerade igenom. I samband med att mina föräldrar kommer hit planerar vi att besöka de mest kända tempelruinerna ifrån detta rike så det här var en mycket trevlig teaser.

Jag lämnade sedan museet bakom mig och promenerade över den berömda Drakbron som sprutar eld på lördags- och söndagskvällarna för att bege mig till en bryggeripub som jag följt på Facebook sedan månader tillbaka. På vägen över bron (och när den hade passerats) togs givetvis ett antal obligatoriska foton i väntan på att 7 Bridges Brewery skulle öppna för dagen. På vägen fick jag dessutom härliga filmer ifrån Matilda på vår lille Sixten som uppenbarligen älskade att bada i pool. Det värmde gott i hjärtat!

Jag var givetvis dagens första gäst på bryggeripuben och satt snart i baren med min första öl framför mig. Efter den beställde jag in en bricka med flera olika öl samt lade order på en mycket originell pizza. Inte nog med att pizzadegen till viss del är gjord på mjöl baserad på biprodukter ifrån öltillverkningen, därtill kör man med några väldigt speciella topping-alternativ. Jag var modig och valde den koreanska varianten med sjögräs och dumplings på pizzan. Kanske var jag inte helt objektiv eftersom jag inte hade ätit något under de senaste 10 timmarna men jag tyckte verkligen att pizzan var sensationellt god!

Jag tog sedan en sista öl som fick följa med mig ett antal trappsteg upp i byggnaden där jag snackade en stund med några norrmän som spelade biljard innan jag nådde upp till takbaren som absolut förtjänade en bokning framöver med tanke på den fina utsikten mot drakbron. Jag bestämde mig för att föreslå den till Martinas och Ninas avslutningskväll nästa helg innan jag satte mig i en Grab-taxi till Hoi An.

I Hoi An hade tjejerna och Sixten redan hunnit bege sig in till centrum efter eftermiddagen vid poolen och det fanns därför ingen anledning för mig att mellanlanda hemmavid. Nina hade gjort en första provning av balklänningen som hon höll på att få uppsydd och därtill hade både Martina och Matilda plagg som hämtades upp hos olika skräddare. Innan jag hunnit tillbaka ifrån Da Nang hade de dessutom hunnit bli hungriga och beställa pizza på en av restaurangerna nere vid floden så det var dit jag fick bege mig när jag kom tillbaka.

Under tiden som de andra satt och käkade bar jag runt på Sixten och vi hamnade då hos en äldre kvinna som satt på en filt och sålde småprylar nere vid floden. Det tog inte en lång stund innan Sixten satt i tantens knä och lekte med sakerna hon försökte sälja. Ganska snart förflyttades dock hans intresse till plåtburken fylld med sedlar och den stackars pappan fick fullt upp med att stoppa tillbaka alla pengar ifrån tantens dagskassa i burken som Sixten spridde omkring sig. Gammeltanten själv ryckte mest på axlarna och tycktes bekymra sig måttligt.

Efter att Matilda, Martina och Nina ätit upp sina pizzor var det dags att fira att Matilda nu fått klart med försäljningen av sin lägenhet i Karlstad. Vi gick bort till restaurangen Mai Fish där jag och Matilda varit ett par gånger tidigare eftersom vi visste säkert att de har bra drinkar. På vägen dit hängde vi en filt över Sixtens vagn och det räckte med att Matilda tog en liten extra sväng med vagnen för att den trötte lille bankiren som alldeles nyss hade suttit och kastat pengar omkring sig skulle somna. Därmed var vi fullt redo att fira påskriften av lägenhetskontraktet och sedan avsluta kvällen.