Rumble in Da Jungle - Etapp 8 - Lake Bunyoni-QEP
2009-07-30 (19:20)

Det här är verkligen en resa som innehåller det mesta. Från färska massmordsmonument, bergsgorillor på dimhöljda regnskogssluttningar och beachvolley på en schysst resort vid en insjö till…safari! Ja - ibland dyker sådana där bonusäventyr upp eftersom jag varit lite halvdålig på att läsa in mig på andra halvan av resan och de här två dagarna får väl sägas vara typiska sådana lyckade överraskningsupplevelser.

Vi skumpade iväg med bussarna tidigt på förmiddagen och nådde Queen Elisabeth Park en bit in på eftermiddagen. I den här nationalparken skulle det enligt de som var bättre pålästa finnas en del kuliga djur och alla passagerare placerade sig uppe på taken med kamerorna i högsta hugg. Ganska snart började vi skymta sådana där krabater som ogillar att gå på Liseberg (antiloper), bufflar, vårtsvin och diverse små apor. När sedan den första elefanthjorden stegade ut ur buskagen började man känna att det här verkligen var på riktigt. Även om det kändes lite absurt att vara på safaritur med en stor rosa buss stod det ganska snart klart för mig varför människor betalar stora summor pengar för att åka till Kenya och Tanzania och kika på diverse krabater - afrikanskt djurliv rockar helt klart!

Efter ytterligare något gäng elefanter och ett antal högar elefantbajs väntade eftermiddagens stora överraskning i en kurva. Bara ca 15 meter från vägen låg en mätt leopard och njöt av eftermiddagssolen. Det är ytterst ovanligt att man ser leoparder i den här parken överhuvudtaget och vi var alla lite tacksamt chockade. En perfekt avslutning på en mycket trevlig eftermiddag!

Natten skulle tillbringas på en mycket simpel camping mitt inne i nationalparken. Vi fick oss en riktig stämningshöjare direkt när Maria (matansvarig på resan) som var först av tjejerna till deras duschutrymme möttes av ett vårtsvin i duschen. Hemma får man på sin höjd nöja sig med dammråttor och silverfiskar när det är dags för tvagning men här gör uppenbarligen självaste Pumba smutsiga resenärer sällskap. När jag efter takuppsättningen skulle gå och tvätta av mig gjorde jag den rejäla missen att traska barfota och fick cirkus 200 taggar under vardera fotsula i belöning och blev därför sen till den fantastiska grillbuffén som vi bjöds på i lyxlodgen en halv kilometer bort.

Inför hemgången i den kolsvarta natten varnades vi för flodhästarna som strövar runt i området nattetid. Min grupp lyckades dock inte springa på några flodhästar utan endast den unga serietidningsfantasten Oscar som plötsligt dök upp helt vilsen och ensam ur ett busksnår halvvägs tillbaka till bussarna. Gänget med Rosa Buss-veteranen Berit i spetsen sprang dock rakt in i en med resultatet att halva gänget flydde och andra hälften attackerade med kameror.

Det var här jag började ”bonda” på riktigt med chaffisen Sörens 14-åriga dotter Johanna. Under en alldeles stjärnklar himmel och med en massa brölande flodhästar alldeles intill bussen låg vi uppe på taket och pratade om livet. Det där kom att bli en riktigt helig ritual och jag hade en stående order om att väcka Johanna under resten av resan när jag kom hem från festaktiviteter och nattvimmel för att prata om livet, stjärnorna och allting. En fin och lite oväntad vänskap med en riktig kanontjej som kommer ta livet och världen med storm med åren - tack vare mina visdomsråd såklart! Hahha!

Förmiddagen därefter hade vi ytterligare en safaritur i nationalparken på schemat. Vår stora buss snirklade runt i buskarna på små kostigar utan något större safariflyt. Strax före tänkt avslut på turen fick vi dock ett larm från den andra bussen om att ett trädklättrande lejon hade skymtats. Vi begav oss av mot dem i ilfart och fick uppleva denna lejontyp som bara finns på två platser i världen. Helt sjukt egentligen, jag hade inte ens koll på att jag skulle på safari och ändå lyckas man komma hem till Sverige med 4/5 av The Big Five (leopard, lejon, buffel och elefant - noshörningar finns dock inte i Uganda)!