17 December
2017-03-18 (20:50)

Vi är inte direkt bortskämda med optimala avresetider eftersom vi oftast bokar billigaste möjliga flyg men den här dagen kände vi verkligen att vi hade gett oss själva möjligheten att maximera våra liv som tillfälliga charterturister. Vårt flyg skulle nämligen inte avgå förrän en bra bit in på eftermiddagen och därmed kunde vi tackla dagens rutiner precis som under de senaste dagarna.

Frukosten följdes av poolhäng och så snart som det kändes acceptabelt smög jag bort till poolbaren och beställde in dagens första öl. Vädret var precis lagom för mig med en hel del moln i skyn vilket gjorde att jag inte konstant behövde gömma mig under ett parasoll. Vi var tvungna att checka ut vid lunchtid och så snart den proceduren var avklarad och väskorna placerats i säkert förvar bakom receptionsdisken kunde vi återvända till våra solstolar.

En bit in på eftermiddagen beställde vi varsin hamburgertallrik i hotellrestaurangen innan vi ännu en gång återgick till solstolarna. Det kändes onekligen lite märkligt att befinna sig i Gambia och följa stryktipset en lördagseftermiddag men med dagens teknik är en sådan sak numera inget direkt konstigt. Någon storvinst blev det inte heller denna lördag så allting var precis som vanligt. Sista pool-doppen i Afrika för den här gången följdes av duschprocedurer, ombyten och en taxiresa till flygplatsen.

Trots att vi dragit ut på vårt poolhäng långt in på eftermiddagen var vi ändå på flygplatsen i oerhört god tid. Lyckligtvis hittade vi en cafeteria utomhus där man kunde slå ihjäl de sista timmarna av väntetid genom att dricka öl och käka baguette. När det sedan äntligen var dags för boarding fick vi en sista påminnelse om att vi befann oss i ineffektivitetens absoluta högborg. Från det att vi klev ut på den asfalterade landningsbanan tills dess att vi klev in i planet, vilket inklusive de avslutande trappstegen rörde sig om maximalt 30 meters promenad, kunde vi räkna till en leende personalstyrka på otroliga 16 personer! Detta var alltså inte kabinpersonal utan endast personer som skulle visa oss vägen fram till det enda flygplanet i sikte. Helt otroligt!

Vårt flyg till Bryssel gjorde sent på kvällen en mellanlandning i Dakar innan vi fortsatte norrut. Vi anlände till Belgien tidigt nästa morgon och tog därifrån ett anslutningsflyg till Frankfurt följt av ännu ett flyg till Köpenhamn. Trots en utresa ifrån Afrika och ett stort antal mellanlandningar anlände vårt bagage med samma flyg som vi själva till Kastrup vilket faktiskt får sägas var lite imponerade. Efter en tur med Öresundstågen över bron nådde vi slutligen åter Malmö och ännu ett spännande äventyr kunde läggas till handlingarna.

Denna resa får nog som helhet sägas vara det mest äventyrliga vi tillsammans gett oss ut på. Få människor får någonsin uppleva charmen att resa långa sträckor med bushtaxi genom Afrika och ännu färre sätter väl någonsin sina fötter i Guinea-Bissau efter att ha tagit sig dit landvägen. Att dessutom ha förmånen att tillbringa tid i ett land som alldeles nyss röstat bort en mångårig diktator (som då ännu inte hade klivit ner ifrån tronen) i ett demokratiskt val var också en unik upplevelse. Ett inbördeskrig kunde ha brutit ut i Gambia under tiden vi befann oss där men den absoluta magkänslan sa att folket hade bestämt sig för en annan väg för den lilla nationen.

Man vet aldrig vad som väntar bortom nästa krök i Afrika och rent känslomässigt finns det ingen annan kontinent på jorden som berör en resenär lika mycket. Har man bara ordentligt med tidsbuffert och tålamod är belöningen för besökaren enorm men visst kan det vara ohyggligt ineffektivt och långsamt ibland. Västafrika är en synnerligen bortglömd del av världen och saknar måhända safari-upplevelser i absolut toppklass men rent kulturellt är det mycket spännande. Besöket på den lilla ön Gorée utanför Dakar är exempelvis en av de bästa dagsutflykter jag någonsin gjort ifrån en huvudstad. Det bjuds också på väldigt spännande naturupplevelser i den här delen av världen. Inte minst har den unika rosa sjön Lac Rosé gjort avtryck som en upplevelse utöver det vanliga. När jag tänker tillbaka på detta äventyr är det dock våra roadtrips jag minns bäst och allra bäst av dem var turen med Lam till Guinea-Bissau. Den äventyrliga tvådagars-trippen innehöll verkligen allt ifrån tveksam kulinaritet (provsmakning av apa) till godisregn med afrikanska barn. Vad mer kan globetrotters som vi begära?