03 April
2019-04-11 (10:53)

Vårt enkla liv gick vidare. En simpel fruktfrukost fick duga som en start på dagen. Jag jobbade lite på förmiddagen och Matilda passade på att städa medan Sixten sov. Innan man riktigt visste ordet av hade en hel förmiddag flutit förbi och strax före kl 13 satt vi åter i en Grab-taxi till Soul Kitchen vid An Bang Beach.

Soul Kitchen är definitivt en favorit på stranden när det gäller lite mer avancerat käk och särskilt den svarta tavlan med deras specialare för dagen brukar vara intressant. Den här dagen hade de tonfiskburgare på tavlan vilket kändes som ett helt givet val eftersom vi provat deras fina tonfisk förut. Egentligen är hela grejen med tonfisk och mig något märklig för det absolut äckligaste jag vet är tonfisk på burk men när tonfisk serveras på riktigt är det ofta ett givet val på menyn.

Det var en härlig dag med strålande solsken och fina höga vågor och jag kände att jag var i fixartagen. Därför begav jag mig upp på den lummiga bakgatan bakom stranden och gjorde förfrågningar runt transporter till och från flygplatsen i Da Nang senare i veckan då Matildas syster och yngsta dotter skulle anlända. Ingen ville riktigt köpa mitt resonemang om att det inte spelade någon roll om jag satt med bilen till flygplatsen ifrån Hoi An för att hämta upp gäster eftersom de ändå skulle behöva köra dit härifrån. Detta irriterade mig något men jag fick åtminstone alla aktörer att citera ett bättre pris än vad Mr. Nguyen hade erbjudit oss för samma sak. Vi var lite irriterade på Mr. Nguyen över att han dubblade priset om jag skulle åka med in till flygplatsen när han redan får betalt för 70 övernattningar av oss (och han redan tidigare hade konfirmerat att bilen ändå skulle avgå ifrån Hoi An) och tänkte inte gynna karlns dumsnålhet.

Dagens lilla drama uppstod strax innan vi skulle bege oss hemåt ifrån stranden. Vi var på väg att sticka lite tidigare någon gång strax före kl 16 eftersom Sixten var gnällig men vår lille gosses kinkighet kunde inte på något vis matcha vad andra aktörer på stranden visade upp. På en sektion av stranden, precis framför Soul Kitchen, rullar lokala aktörer fram matvagnar sent på eftermiddagen och som sittplats för sina gäster erbjuder de stora mattor som läggs direkt på sanden. Med all sannolikhet är det samma aktörer som agerar och serverar på denna yta år ut och år in och det är självklart så att man inte alltid älskar alla arbetskamrater som dessutom är direkta konkurrenter om de potentiella kunderna.

Den här eftermiddagen brast det för en äldre och en yngre kvinna med två konkurrerande verksamheter. Som vi förstod det hade den ena fått en bättre plats än den andra som i sin tur halvdesperat försökte kompensera sin dåliga position genom att stjäla bra ytor av den andra för sina sittplatsmattor. Det blev mycket högljutt och hyttes snart med knutna nävar och damerna kastade runt varandras mattor åt alla möjliga håll. Snart blandade sig även de två respektives karlar in i konflikten och vi trodde för en kort stund att det skulle bli handgemäng på riktigt men männen lyckades efter en stund ta sitt förnuft till fånga och stävja hela konflikten inför en smått chockad skara av turister.

Senare, efter att solen gått ner, skulle vi ut och äta. Allra först tog vi en vända bort till de två lite större vietnamesiska butikerna eftersom Matilda sett en tvåhandsfattad pipmugg åt Sixten i den ena men den butiken var stängd precis som vid flera tidigare försök. Istället vände vi tillbaka och valde den tvärgata där vi tidigare ätit på en restaurang som endast hade en meny på vietnamesiska. Ännu längre bort på den gatan hade Matilda sett en annan restaurang som verkade trevlig och när vi kom dit visade även denna sig endast ha menyer på lokalt språk.

En yngre kille som jobbade i servisen kunde några få ord på engelska och Matilda lyckades beställa nudlar med seafood av honom. Själv kände jag inte för nudlar och provade med att visa upp lite bilder på en meny som jag tagit foton av några dagar tidigare i hopp om att någon av rätterna skulle finnas även här. Jag fick då ett ok på räkor i tamarindsås vilket beställdes in och visade sig vara oskalade räkor i en tjock god sås. Vi har observerat att de flesta lokalbor gärna äter sina räkor med skalet på, om än inte alla och jag föredrar definitivt att vara i den sistnämnda kategorin även om man då förlorar några vietnamesiska manlighetspoäng under skalandet av räkorna.

Maten var riktigt bra, stämningen på restaurangen var högljudd och glad och många av de lokala profilerna som vi börjat lära känna igen passerade revy under kvällen. Det finns exempelvis två olika tjejer som går runt och säljer lotter och godis iklädda varma björnkostymer och sedan har vi den blinde sångaren som leds av sin efterblivna dotter (eller fru). Han drar in ganska mycket pengar på sin direkt fruktansvärda sång som ackompanjeras av skrålande raspig musik ifrån en gigantisk högtalare på hjul. Just denna kväll hade stackaren problem med tekniken och dessutom rullade högtalaren i en dramatisk scen iväg ut på gatan men räddades heroiskt av några gäster precis innan den skulle gå i backen.

Det är nästan varje kväll någon som vill bära runt på Sixten och vi brukar låta dem göra det om Sixten är på bra humör. Den här kvällen var en kvinna klädd i rött extra ivrig och släpade runt på honom i omgångar och visade upp vår stolthet för hela restaurangen och människor precis utanför. Vi blev inte riktigt kloka på om hon jobbade på restaurangen men vad vi säkert vet är att hon var riktigt svag för Sixten!

En så här okomplicerad dag är det verkligen löjligt billigt att vara föräldraledig här utan att leva det minsta snålt. Trots en riktigt bra måltid inklusive dryck på ett av de lyxigare ställena på stranden, taxiresor tur/retur ifrån stranden samt kvällsmat på restaurang inklusive två öl och två cider hade vi inte lyckats göra av med mer än 276 svenska kronor när alla dagens utlägg summerades. Det är nästan mindre än vad det kostar att sticka ut näsan utanför dörren hemmavid...