27 April
2019-05-06 (17:03)

Feddes sällskap i tält och på enkla hotell i all ära - det är ändå bra mycket mysigare att vakna upp tillsammans med sin familj! Vi hade sedan länge bestämt att detta skulle bli en mycket lugn och stilla familjedag i väntan på att Sixtens farmor och farfar skulle anlända på kvällen. Därför sov vi länge och tog det sedan tämligen lugnt på förmiddagen. Jag stack iväg en vända på cykel för att handla några småsaker och titta till hotellet längre ner i gatan där våra gäster skulle bo och personalen där tycktes väl medvetna om den saken. Med en natt förbetald och efter att man fysiskt kollat upp att bokningarna är inskrivna i hotelliggaren kan man nästan vara säker på att bokningen finns men i länder som Vietnam vet man ändå aldrig riktigt till 100%.

På samma vis dubbelkollades transportbokningen till flygplatsen efter att vi kommit ner till stranden. Jag hade valt samma leverantör av tur/retur-resan till Da Nangs flygplats som när Martina och Nina anlände. Bokningen gjordes på Cosy Corner Café av ägarinnans man som jag också visste skulle köra bilen. Tillsammans hade vi dessutom skrivit in bokningen i ett anteckningsblock innan jag stack iväg med Fedde på grottresan norröver. Nu var visserligen varken ägarinnan eller hennes man på plats när vi kom förbi men en annan tjej i personalstyrkan ringde upp någon och fick bekräftat att allt var ok inför kvällens transport.

Hos Phuong nere på stranden var allt precis som vanligt. Vi lät eftermiddagen passera så händelselöst vi bara kunde i skuggan under parasollet. Det enda noterbara var att toasten till Matildas tonfiskmacka var misstänkt möglig. Själv åt jag en enkel men god rätt med tofu. I samband med att vi lämnade stranden bad vi Phuong reservera fyra stolar i rad åt oss till nästa dag oavsett vilken tid vi anlände. Lite vip-behandling tyckte vi oss trots allt kunna kräva efter all konsumtion på detta ställe och Phuong var direkt med på noterna.

För min del hann jag inte så mycket mer än hem och vända innan det var dags att bege sig iväg igen. Jag hade kollat upp flyget på nätet och då konstaterat att de faktiskt lyfte före utsatt tid ifrån Doha så planet borde även ankomma i tid. Lite avundsjuk kunde man känna sig på att det alldeles precis lanserats ett direktflyg ifrån Qatar till Da Nang eftersom vi varit tvungna att resa via Saigon och ta ett inrikesflyg men sådant är livet. Det var trots allt väldigt kul att mina föräldrar nu närmade sig Vietnam hastigt!

Jag tog en Grabmoppe till stranden och förväntade mig sedan ha en transport redo att köra till flygplatsen. Så var det givetvis inte. Trots beställning i god tid och påminnelse samma morgon var det helt ny info för kvinnan som styr på Cosy Corner Café att hennes man skulle köra t/r till Da Nang denna kväll. Han kröp dock själv till korset och erkände att han glömt meddela hustrun om saken samt själv glömt bort bokningen. En halvtimme senare var vi på väg i bilen.

Jag har nu varit på Da Nangs flygplats så många gånger att jag börjar bli ett proffs på stället. Redan innan mina föräldrar kommit ut ur ankomsthallen hade jag fått syn på dem och efter en välkomstkram ledde jag de två resenärerna till vår bil. De verkade oförskämt pigga efter en så lång resa och kikade nyfiket ut genom vindrutorna när jag pekade ut diverse platser av intresse.

Ifrån bilen beställde jag hämtmat ifrån en restaurang med Mellanöstern-profil. Vi åkte direkt till hotellet längre ner på vår gata där päronen checkades in och promenerade sedan de hundra meterna hem till oss. Hämtmaten anlände precis samtidigt som vi. En lätt förtvivlad Matilda hade tvingats ge upp nattningsförsöken av en alldeles för vaken Sixten som nu hälsade sin farmor och farfar välkomna till Vietnam. Lillgrabben vägrar missa något som är spännande och han tycks därtill ha ett sjätte sinne! Varför skulle han annars hållit sig vaken?

Trots att jag beställt hem massor av mat gick det mesta åt och när vi var färdiga med käket skickades föräldrarna tillbaka till sitt boende igen så att de skulle hinna få en stunds vila innan första strandbesöket nästa dag. Så kul att de var på plats - nu var vi redo för massor med spännande äventyr de kommande två veckorna!